PWS GRAFOYMEΠώς απαντάμε στις ερωτήσεις
Κατά την απάντηση ενός θέματος, πρέπει με προσοχή να σημειώνονται σωστά οι αριθμοί των ερωτημάτων του (λόγου χάρη, Θέμα 2ο, Α.), κυρίως όταν αυτά δεν απαντώνται με τη σειρά που δίνονται στις εκφωνήσεις.
Η σαφής διάκριση των ερωτημάτων και υποερωτημάτων είναι πολύ σημαντική και συμβαίνει συχνά οι υποψήφιοι να χάνουν πολύτιμες μονάδες από θέματα που απάντησαν μεν αλλά με λάθος αρίθμηση ή με ακαταστασία στο γραπτό τους. Άλλωστε, οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν διαρκώς στο μυαλό τους ότι η άρτια αρχιτεκτονική του γραπτού (τάξη, αισθητική, ευανάγνωστες απαντήσεις) υποσυνείδητα προϊδεάζει θετικά τον βαθμολογητή.
Τα ερωτήματα πρέπει να απαντώνται με σαφήνεια και πληρότητα. Πολλοί διαβασμένοι μαθητές συμβαίνει να χάνουν μονάδες διότι σε κάποιο θέμα θεώρησαν ότι μέρος μίας απάντησης ή αιτιολόγησης είναι αυτονόητη. Τίποτε δεν θεωρείται αυτονόητο στις Πανελλαδικές και ό,τι ζητείται στις εκφωνήσεις πρέπει να αιτιολογηθεί επακριβώς. Συχνά άλλωστε στα θέματα εμπεριέχεται η έκφραση «να εξηγήσετε» ή «να περιγράψετε».
Με αυτόν τον τρόπο ζητείται από τους υποψηφίους η πλήρης ανάλυση ενός φαινομένου, μίας έννοιας κ.λπ. Ωστόσο, πλεονασμοί, υπερβολικές αναλύσεις ή άσχετες πληροφορίες πρέπει να αποφεύγονται, διότι ενέχουν τον κίνδυνο για βαθμολογική ποινή, εάν εμπεριέχουν λάθη ή θεωρηθούν αποτέλεσμα της ακρισίας του υποψήφιου.

Συμβουλές για κάθε μάθημα – Τι πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι

Νεοελληνική Γλώσσα
Πρόκειται για ένα μάθημα, που αποτελεί βαρόμετρο για την εισαγωγή σε πολλά τμήματα της ανώτατης εκπαίδευσης, ενώ επισημαίνεται ότι σε αυτό εξετάζονται όλοι ανεξαιρέτως οι υποψήφιοι. Δεν είναι τυχαίο ότι κάθε χρόνο καταγράφονται υψηλά ποσοστά αναβαθμολογήσεων, γεγονός που δείχνει τις δυσκολίες του μαθήματος καθώς η βαθμολόγηση είναι μέχρι ενός βαθμού υποκειμενική.
Κατ” αρχάς, οι υποψήφιοι πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στην κατανόηση του κειμένου για περίληψη ώστε να είναι εύστοχη η αποδελτίωσή της για να γράψουν την περίληψη, αλλά και στις έννοιες που εμπλέκονται στο θέμα της έκθεσης που θα κληθούν να αναπτύξουν.
Να προσέξουν την έκφραση, τα σημεία στίξης που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας. Όπως αναφέρουν φιλόλογοι με μακρά εμπειρία, ενώ πολλές φορές αναπτύσσουν ικανοποιητικά το θέμα της έκθεσης χάνουν μονάδες από την περίληψη. Πρέπει να δώσουν προσοχή για να λάβουν μονάδες που θα τους εξασφαλίσουν ένα μεγάλο βαθμολογικό υπόβαθρο.
Φυσική
Η επίλυση ενός προβλήματος ή μιας άσκησης βαθμολογείται με την ανώτατη βαθμολογία, όταν ικανοποιεί τα εξής:
Έχει σωστή αφετηρία και λογική επεξεργασία, σωστή και επαρκή αιτιολόγηση. Ιδιαίτερα στην ορθή αφετηρία δίνεται έμφαση καθώς και στη μέχρι ενός σημείου (έστω και όχι μέχρι τέλους) ορθότητα στην επεξεργασία.
Φτάνει σε ορθό αριθμητικά αποτέλεσμα συνοδευόμενο από τις σωστές μονάδες μέτρησης και περιέχει τα απαραίτητα σχήματα που πρέπει να είναι σωστά και πλήρη. Το αποτέλεσμα μιας άσκησης δεν λαμβάνεται υπόψη όταν δεν δικαιολογείται από την πορεία της επίλυσης που αναγράφεται στο γραπτό ή όταν το αποτέλεσμα αναγράφεται χωρίς να προηγείται επεξεργασία του προβλήματος.
Μαθηματικά – Στοιχεία στατιστικής
Στο 3ο και 4ο θέμα τα υποερωτήματα της άσκησης είναι συνήθως ισοδύναμα, συνεπώς το καθένα μπορεί να απαντηθεί χωρίς να απαιτείται η απάντηση του προηγούμενου ή του επόμενου. Τις περισσότερες φορές τα συμπεράσματα των πρώτων ερωτημάτων πρέπει να χρησιμοποιηθούν στα επόμενα. Κανένα θέμα δεν πρέπει να μείνει αναπάντητο. Θα μετρήσει ακόμη και αν σε ένα ερώτημα μιας άσκησης γράψουμε έστω ένα τμήμα της λύσης. Αν κάποια άσκηση φαίνεται δύσκολη και ο υποψήφιος κολλήσει, καλό είναι να προχωρήσει παρακάτω και να επανέλθει για να ξαναπροσπαθήσει.
Βιολογία
Οι περισσότεροι υποψήφιοι χάνουν μόρια, διότι κατά τη διάρκεια της αιτιολόγησης δεν κάνουν αναφορές σε εδάφια του σχολικού βιβλίου. Για τον λόγο αυτό ο υποψήφιος δεν πρέπει να ξεχνά διαρκώς να αιτιολογεί από το βιβλίο, κάτι που βέβαια προϋποθέτει να έχει κατανοήσει την ύλη και βέβαια να γνωρίζει πολύ καλά τη θεωρία. Τα κυριότερα σφάλματα που παρατηρούνται στα γραπτά της Βιολογίας είναι η έλλειψη ακρίβειας και σαφήνειας στη διατύπωση εννοιών και στην περιγραφή των διαδικασιών, έλλειψη τάξης και λογικής σειράς, λανθασμένη σειρά βημάτων στην περιγραφή μιας διαδικασίας, αδυναμία συσχέτισης και συγκέντρωσης διαφορετικών δεδομένων από το βιβλίο.
Αρχαία Ελληνικά
Οι επιδόσεις των υποψηφίων στα αρχαία συνήθως είναι χαμηλές. Τα συνηθισμένα λάθη που κάνουν τα παιδιά εντοπίζονται κυρίως στους διαφορετικούς τύπους από αυτούς που ζητούνται στη γραμματική παρατήρηση, γιατί δεν τη διαβάζουν προσεκτικά, και στην αποστήθιση της μετάφρασης του διδαγμένου κειμένου. Η παπαγαλία συνήθως οδηγεί τους υποψήφιους να μην ξέρουν ούτε καν πού να σταματήσουν ή να αποδώσουν το συγκεκριμένο απόσπασμα. Επίσης επεκτείνονται στην παρατήρηση της εισαγωγής ακόμη και σε στοιχεία που δεν ζητούνται. Όλα αυτά κουράζουν τους βαθμολογητές και συνήθως οι υποψήφιοι χάνουν μόρια.
Νεοελληνική λογοτεχνία
Οι υποψήφιοι φεύγουν από τα εξεταστικά κέντρα τις περισσότερες φορές ενθουσιασμένοι ότι έγραψαν καλά, αλλά τα αποτελέσματα άλλα δείχνουν. H εξέταση αφορά πεζό ή ποιητικό κείμενο και φυσικά το καθένα απαιτεί διαφορετική προσέγγιση. Συνήθως οι υποψήφιοι που δεν λαμβάνουν υψηλή βαθμολογία είναι γιατί στην ουσία δεν έχουν καταλάβει την ουσία του κειμένου και τον τρόπο που συνδέονται οι παράγραφοι μεταξύ τους. Αυτό σημαίνει ότι κατ” αρχάς πρέπει να διαβάσουν το κείμενο με μεγάλη προσοχή και να κατανοήσουν ποια είναι τα κύρια και δευτερεύοντα πρόσωπα, πώς συνδέονται μεταξύ τους και ποια η σημασία τους στην πλοκή. Στην ποίηση πρέπει να κατανοήσουν τι είναι αυτό που υπονοείται, αλλά δεν καταδηλώνεται. Σε κάθε περίπτωση ο υποψήφιος πρέπει να προσέχει τη χρήση της γλώσσας, τη θέση των λέξεων μέσα στο κείμενο, τις διαθέσεις του ποιητή.
Αρχές Οικονομικής Θεωρίας
Πρόκειται για το πρώτο μάθημα αυξημένης βαρύτητας για όσους υποψηφίους ενδιαφέρονται να εισαχθούν στα τμήματα του 5ου Ε.Π., και έως εκ τούτου, μία καλή βαθμολογία θα τους δώσει προβάδισμα έναντι άλλων υποψηφίων. Ένα πιθανό λάθος σε αρχικό υποερώτημα μπορεί να μην οδηγήσει στην επιτυχή επίλυσης της άσκησης. Ωστόσο, ένα υπολογιστικό λάθος προς το τέλος της διαδικασίας της λύσης δεν θα έχει σοβαρές συνέπειες.
Οδηγίες για Ιστορία – Λατινικά
Ιστορία
Μεγάλη προσοχή στις πηγές αλλά και σε ποιες ιστορικές γνώσεις αναφέρονται από το σχολικό βιβλίο.
Συνήθως οι υποψήφιοι παρουσιάζουν αδυναμία σε θέματα της Ομάδας Β (που βαθμολογούνται με 50 μόρια), όπου απαιτείται σύνθεση ιστορικών γεγονότων.
Το συνηθέστερο σφάλμα εντοπίζεται στο γεγονός ότι πολλοί μαθητές δεν περιορίζουν αυστηρά την απάντησή τους σε ό,τι ζητά η ερώτηση, αλλά επεκτείνονται σε γενικόλογο συνολικό σχολιασμό.
Αυτό φυσικά τους αφαιρεί μόρια. Για να απαντήσει σωστά ο μαθητής στην ερώτηση «με βάση το παράθεμα και τις ιστορικές σας γνώσεις να απαντήσετε…» πρέπει: Να ξεχωρίσει μέσα από το παράθεμα τα στοιχεία που φωτίζουν το γεγονός και να τα αναφέρει.
Να επισημάνει τα στοιχεία που υπαινίσσεται ο συγγραφέας και που με την πρώτη ματιά είναι κρυμμένα, όμως ζητούνται από την ερώτηση και βρίσκονται διάσπαρτα σε διαφορετικά κεφάλαια του βιβλίου.

Λατινικά
Οι υποψήφιοι πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στα ζητούμενα, γιατί συνήθως είναι πολλά και έμφαση στη δικαιολόγηση των δευτερευουσών προτάσεων των κειμένων και στη συντακτική ανάλυση των κειμένων που τους εξασφαλίζουν μονάδες χωρίς καμία προσπάθεια παραπάνω. Συνήθως οι μαθητές έχουν καλές επιδόσεις.
Πάντως, τα λάθη έκφρασης, σύνταξης και λεξιλογίου είναι συνηθισμένα, ενώ πολλοί μαθητές δεν μπορούν να αναγνωρίσουν τις συζυγίες, τη φωνή και τις εγκλίσεις των ρημάτων.
Πώς να κερδίσετε έως 4.000 μόρια για τα ΤΕΦΑΑ
Στα ελληνικά πανεπιστήμια λειτουργούν πέντε τμήματα Φυσικής Αγωγής με βάσεις εισαγωγής που ξεκινούν από τα 12.886 μόρια (Δημοκρίτειο) και φτάνουν έως τα 15.744 (Καποδιστριακό). Ωστόσο, οι βάσεις αυτές στην πραγματικότητα είναι χαμηλότερες, αφού στα τελικά μόρια εισαγωγής συμπεριλαμβάνονται και τα μόρια που αντιστοιχούν από τις επιδόσεις των υποψηφίων σε τρία αγωνίσματα. Ανάλογα με τις επιδόσεις που επιτυγχάνονται στα αθλήματα, λαμβάνονται επιπλέον μόρια, τα οποία προστίθενται στα συνολικά μόρια εισαγωγής των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι κάποιος που αριστεύει στα αθλήματα είναι δυνατό να αυξήσει τα συνολικά του μόρια εισαγωγής κατά 4.000 μόρια. Βέβαια, αυτή η αύξηση των μορίων εισαγωγής προσμετράται μόνο για τις σχολές των ΤΕΦΑΑ, ενώ η εισαγωγή στις υπόλοιπες σχολές καθορίζεται αποκλειστικά και μόνο από τις γραπτές εξετάσεις.
Αγωνίσματα
Οι υποψήφιοι διαγωνίζονται σε 3 από 4 αγωνίσματα (400μ τρέξιμο, 50μ κολύμβηση, σφαιροβολία, άλμα σε μήκος). Ο τελικός βαθμός των πρακτικών δοκιμασιών προκύπτει από τον μέσο όρο των βαθμών που συγκεντρώνονται στα τρία από τα τέσσερα αγωνίσματα που έχουν επιλεγεί για εξέταση.
Τα επιπλέον μόρια που συγκεντρώνονται και προστίθενται στα μόρια των γραπτώς εξεταζομένων μαθημάτων προκύπτουν από το γινόμενο του τελικού βαθμού με το 200. Ετσι για παράδειγμα υποψήφιος που έχει συγκεντρώσει στα τρία αγωνίσματα που επέλεξε τους βαθμούς 20, 17, και 15 θα έχει:
Τελικό βαθμό: ( 20 + 17 + 15 ) : 3 = 52 : 3 = 17,33
Επιπλέον μόρια εισαγωγής: 17,33 Χ 200 = 3.466 μόρια.
Ακόμη όμως και εάν ένας υποψήφιος είναι άριστος σε ένα αγώνισμα και «πιάσει» τη βάση στα άλλα δύο, θα «πριμοδοτηθεί» με σχεδόν 900 επιπλέον μόρια για τα τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού.